in Werk in uitvoering

Heilige mobiliteit

Op Kottke.org staat een post over een boek uit 1981 van Donald Appleyard. In het boek beschrijft hij zijn onderzoek dat hij deed in de late jaren ’60. Meer dan 50 jaar geleden.

Hij heeft het over hoe de hoeveelheid verkeer (voornamelijk auto’s) van invloed is op de sociale cohesie van de straat. En dat is nogal wat.

Je gezond verstand had dat waarschijnlijk ook al voorspeld, maar zo drastisch had ik niet verwacht. En juist omdat het zo drastisch is vind ik het bizar dat we in die 50 jaar beleidsmatig gewoon door zijn gegaan met de auto voorop stellen in plaats van de mensen.

Natuurlijk is mobiliteit belangrijk, zowel economisch als privé, maar wat als we allemaal goed doordrongen zouden zijn geweest van de negatieve effecten van de auto? Zouden we ons leven, steden en infrastructuur dan anders hebben ingericht?

Denk het eigenlijk niet. We zijn goed in ontkennen van dat wat ons aankijkt.

Wat vind jij?

Reactie