in publicworks

De autoindustrie gaat op z’n kop

Software in auto’s is hot op dit moment. In het nieuws is vooral de sjoemelsoftware maar auto’s worden meer en meer computers op wielen en dat is een spannende ontwikkeling. We hebben nu semi zelfrijdende auto’s op de weg en het zal niet lang meer duren dan zijn we helemaal gewend aan het idee dat ze echt autonoom rijden. En dan is er ook nog een akkefietje over de copyright van software in de auto en in hoeverre je met de auto ook de software koopt. De verkoper vind natuurlijk van niet. En dan natuurlijk nog de ontwikkelingen van 3D printen…

Al deze dingen zijn in mijn ogen stappen naar een veel bredere en zeer boeiende ontwikkeling waar ook de automobielindustrie gedemocratiseerd wordt. Even wat dingen op een rijtje:

  • De autofabrikant wil controle houden op zijn software om reden van veiligheid, risicomanagement, onderscheidend vermogen, concurrentiepositie en natuurlijk algehele controle.
  • Klant willen meer controle over hoe hij zijn machine wil gebruiken. Vroeger deed je dat door hardware aanpassingen nu is het voornamelijk softwarematig of kan het één niet zonder het andere. Klant wil eigenaarschap over zijn gebruik en als de software niet aan te passen is wordt de propositie minder aantrekkelijk.
  • Het creëert een markt waar vraagtekens gesteld worden bij wat eigendom eigenlijk is. Misschien is het het haakje waar de circulaire economie op heeft gewacht.
  • Het creëert een markt waar software om je auto te besturen wel eens los kan komen te staan van het automerk. Nu haken bedrijven als Apple in op bestaande software maar dat is slechts het begin.
  • Het creëert de mogelijkheid om collaboratieve (open source) besturingsysteem te ontwikkelen en zo een heel nieuw definitie van hoe een auto zou moeten werken. De grens tussen klant en maker verdwijnt.
  • Nu was altijd de motor het hart van de auto, maar dat gaat software worden nu de interne verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving verschuift.
  • Sjoemelsoftware (zoals bij oa volkswagen) wordt een stuk moeilijker om te maken en te implementeren.
  • Het ontwikkelen en maken van auto’s was tot op heden een kostbaar en technisch hoogstaande en dus dure aangelegenheid. Er komen in 2016 3d geprinte auto’s op de markt. Waardoor iedereen zijn eigen auto kan maken inclusief de software die er op draait.
  • Auto’s staan meer en meer direct in contact met het internet waardoor je auto’s net als alle andere software kan updaten.
  • Software wordt steeds meer modulair. Er gaat een markt komen zoals nu de app en SAAS markt die miljarden gaan omzetten en niet alleen om je radio te kunnen besturen of makkelijk je telefoon op te nemen maar fundamenteel de look and feel van je auto gaan definiëren.
  • Er ontstaan nieuwe automerken zoals Tesla die het anders aanpakken en groot succes boeken en de weg vrij maken voor een veel diversere en duurzame markt.
  • Doordat de elektrische aandrijving nu al beter presteert en goedkoper is dan de de interne verbrandingsmotor zal die markt, waarin nu nog stevig in geïnvesteerd wordt, in de komende 10 jaar instorten.

Er is een storm op komst. Het auto model van massa en volledige controle door de auto en olie industrie loopt op z’n einde. Kan niet wachten op die tijd waar duurzaamheid, eigenheid, creativiteit het wegdek gaat bevolken.

Deze diashow vereist JavaScript.

Bovenste tekening van Azul Paz Servin Rodas, 11 jaar, Paraguay

Wat vind jij?