in IJkpunten, publicworks

Ontwerpen op basis van gedrag, waarde, menselijkheid en respect

De afgelopen weken ben ik naar drie mooie meetups geweest. Eerste was bij Philips waar verteld werd over hoe empathie weer ruimte krijgt in het design en hoe dat leidt tot veel betere producten en een mindshift bij de designers en de brede teams. De tweede was bij Info waar het ging over slimme steden en de derde was bij Pakhuis de Zwijger over Data driven Society.

Centrale vraag: hoe kun je gedrag van mensen positief beïnvloeden?

Het begint duidelijk met het inzicht dat we elkaar beter moeten leren kennen. De situatie en de krachten daarbinnen goed (her)kennen. Mensen de ruimte bieden om over hun angsten heen te stappen en persoonlijke drijfveren de kans te geven.

IMG_7810

Het is geen makkelijke weg

Het is vallen en opstaan. Veel uitproberen, goed luisteren, de tijd nemen, weten waar je het voor doet en voor wie je het doet. En dus ook niet denken aan snel geld verdienen maar juist bouwen aan relaties die lang meegaan. Niet mee in de trend dat mensen zappers zijn en niet meer loyaal zijn aan iets. Dat ze niet meer loyaal waren had niets te maken met de mensen maar hoe producten en diensten tot stand komen en worden geëxploiteerd.

Niet te werken aan een vernislaagje die mensen tot kopen of gebruiken verleidt maar juist werkelijke waarde te creëren. Geen bladgoud laagje maar door en door goud.

Het is prachtig om te zien dat dit nu langzaam wordt ingezien door de aanbodkant en de mensen die er werken de ruimte krijgen om de toenadering te ontwerpen.

(big) data en IoT is onze grote vriend

De tijd nemen om bestaande data te analyseren zorgt voor veel inzichten maar ook hele explicite data genereren en onderzoeken, proefballonnen opgooien, ABCDE testen tot in het kleinste detail. Het wordt dankzij de tech steeds makkelijker en mede door de opkomst van Internet of Things ook steeds verfijnder. We komen steeds dichter bij weten  en raken steeds verder verwijderd van de gecalculeerde aanname. Heerlijk om tijdens de bijeenkomsten te ervaren hoe dit zijn positieve weerslag heeft op de samenleving nu en in de toekomst.

Mooi voorbeeld is de terugtellende secondewijzer bij stoplichten en hoe die een grote impact heeft op mensen die door rood rijden en dus de veiligheid. Het is inzien waar de pijn zit, onzekerheid van wachten, en deze oplossen en dan grootschalig meten en perfectioneren.

Natuurlijk ben ik me ook zeer bewust van de keerzijde van bovenstaande maar daar ga ik nu niet op niet. Gelukkig zijn daar instanties zoals Bits of Freedom die dit goed op de korrel hebben.

De praktijk

Bij Operation Education en de dingen die we van plan zijn neer te zetten is dit ook een cruciaal component en is dit dus een gebied waar ook ik diep moet gaan induiken om onze ambities waar te kunnen maken.

Naast het bezoeken van meetings ben ik me aan het verdiepen in:

  • Behaviour design – Design als middel voor gedragsverandering gefundeerd op diverse studies en daaruit ontstane theorieën.
  • Social Implication Design – Onderzoek van TU delft van Nynke Tromp en Paul Dekkert. Peerby maakt gebruik hiervan en werkt met ze samen.
  • Persuasive by Design – Een onderzoek door Sander Hermsen van Hogeschool Utrecht die nu net ook een toolkit hebben ontwikkeld met Ucreate voor de zorg.
  • Empathic design – wat ze dus bij Philips implementeren
  • Embodied making – een manier om de sturende krachten bij mensen en situaties helder te krijgen, rode draden te ontdekken en daarop acteren.
  • Braingineers – niet zozeer een model maar 2 boeiende mannen die voor elke ontwikkeling van een dienst of product het vanuit de psychologie benaderen en daarop een psychologisch model plotten die je de kans geeft waardevolle inzichten te krijgen.
  • The Dutch Research Institute For Transitions – DRIFT van Derk Loorbach
  • Impact meten van Selab en Marguerite Evenaar

Alles wat hierboven staat is nog in zijn jonge jaren van ontwikkeling. Daarom is het vooral continue testen en verbeteren de sleutel tot succes. Het zijn geen harde waarden waarop je meet of wil acteren. Het is ook niet in een gemiddelde te vangen. Het begint met het inzien dat er veel menselijke factoren bepalen of iets lukt of niet en de onderzoeken tot je te nemen. Maar deze geven geen antwoord hoe je daar op in kan spelen binnen een bepaalde context en doel. Dus nog veel te ontdekken, fout te doen en (bescheiden) successen te boeken.

Dus als je me op nog meer onderzoek, middelen of goede UX / UI designers (die van alle ingrediënten een prachtig recept maken) kan wijzen ben ik je zeer dankbaar. Er is nog waanzinnig veel te leren.

Wat vind jij?