in publicworks

Crowdfunding. Is het wat voor ons?

Met Operation Education hebben we ambitieuze plannen en daar is geld voor nodig. Alles realiseren met sociaal kapitaal (zoals de afgelopen jaren) kent zijn grenzen en we willen de grenzen juist stevig verleggen. Nu overwegen we serieus crowdfunding te gaan gebruiken. Past natuurlijk prachtig bij wat we aan het doen zijn.

Ken crowdfunding en crowdsourcing al van mijn hands-on ervaring bij de 1%CLUB in 2010 en de projecten die ik met regelmaat ondersteun op verschillende platforms zoals de 1%CLUB, kickstarter, symbid ea. maar dat is natuurlijk niet voldoende om een goede afweging te maken.

Tijd om mijn licht op te steken en mijn oor te luister te leggen

Gelukkig had de Crowdfundinghub van Ronald Kleverlaan net een mooi event georganiseerd waar een 5 tal projecten hun crowdfunding pitch hielden en wij als publiek meegenomen werden in alles wat ze hadden geleerd. Een paar dagen later was er ook een masterclass te volgen van Tasso Heijnen die ik maar wat graag aangreep. Dat wat ik geleerd heb deel ik weer graag met jou.

Het is echt geen appeltje eitje, verre van

Natuurlijk niets nieuws onder de zon maar werd weer even letterlijk met de neus op de feiten gedrukt. Gemiddelde funding (bij de niet op rendement gebaseerde funding) is 10.000 euro waarvan 50-70% slaagt. Elke 10 tot 20.000 euro vraagt tenminste 3 maanden werk. Je verbrand dus meer uren dan je er later voor kan vrijkopen.

  • Voorbereidingswerk. Tijd 70%
  • Gemiddelde doorlooptijd actie is 4 tot 6 weken. Tijd 20%
  • De nazorg en binding met de funders. Tijd 10%.

Is het daarmee een onzinnige actie? Nee, want dit is een gemiddelde en de bedragen kunnen heel anders zijn. Als je het goed voorbereid, een aansprekende propositie hebt, een stevig netwerk en je laat bijstaan door een expert zijn de kansen om binnen een paar maanden een ton binnen te halen zeker niet uitgesloten. Maar hoe groter het bedrag hoe groter het risico.

Als je durfkapitaal nodig hebt en investeerders zoekt is het een heel ander verhaal dan zijn de bedragen gemiddeld tussen de 100 en 300.000 en slaagt 90% in hun funding vanwege strenge toelatingseisen en gedegen contracten en rendement afspraken.

Wat voor platformen zijn er allemaal in Nederland?

Er zijn zeker nog veel meer maar dit zijn, zover ik begrepen heb, de grootste. Zoek vooral die die het best bij je project en jou past.

Succesfactoren

  • Waarom doe je het? Focus op 1 ding, één visie en doe dat met passie.
  • Betrokkenheid. Wees eerlijk, transparant en laat je passie en jezelf zien. Mensen geven aan mensen.
  • Wees bijzonder. In je product, visie, impact en/of je communicatie.
  • Schiet met scherp, bouw, onderhou en activeer je netwerk. Spreek ze persoonlijk aan. Ik ken jou ik wil dit samen met jou doen omdat…
  • Vind de invloedrijke mensen binnen je netwerk
  • Wie is je ideale doelgroep?
  • Maak een gedegen lijst van potentiële funders
  • Bepaal je strategie
    • Platform, zit je doelgroep daar? Check de fundingvorm en tools en gebruik ze optimaal.
    • Netwerkfinanciering wat is je bedrag dat je kan vragen? (hier zijn rekensommetjes voor) Maar wees vooral realistisch, ga niet te hoog zitten.
    • Zorg voor een groot PR netwerk.
  • Strakke roadmap van je campagne
  • Doe het als een team
  • Budget, zorg dat je wat geld te verbranden hebt voor bijvoorbeeld goed promotiemateriaal, inkoop expertise, je eventueel te leveren tegenprestatie en natuurlijk je eigen tijd.
  • Pitch vaak, oefen veel en leer van alle feedback en scherp aan.
  • Tijdens de actie dagelijks meten = weten. Zodat je kan bijsturen.
  • Zorg dat je de eerste 20% heel snel binnen haalt van je directe netwerk. Dit is je tipping point.
  • Het gaat gegarandeerd anders dan verwacht. Wees flexibel en creatief. Heb een plan B,C,D.
  • Maak het makkelijk en leuk voor iedereen
  • Vier elke stap met je team en je funders
  • CTA. Zorg dat ze er veelvuldig zijn. Heldere call to actions op de juiste plaats. En dat zijn niet alleen knopjes maar ook je teksten en afbeeldingen.
  • Communiceer krachtig en gebruik veel aantrekkelijk beeld om dat nog eens te bevestigen.
  • Crowdcare. Hou ze in de loop en op de hoogte. Koester ze en vier met ze. Het is leuk en wellicht zijn ze bereid je te helpen bij een mogelijke 2e funding.
  • Huur een expert in om je te helpen. Je verdiend het terug. Met een expert verhoogd de slagingskans tot over de 90%.

Gaan wij het doen?

Zoals ik het nu zie is de kans groot dat je meer tijd kwijt bent met financiering realiseren dan met datgene waarvoor je je het bestemd hebt. Dat is zeker niet de bedoeling. Er is nog veel om te overdenken.

Wat vind jij?