in publicworks

Loopt ’t al storm op Ello?

Ello.co is een prikkelend nieuw sociaal netwerk voor mensen zoals ik. Een sociaal netwerk waar beloofd wordt nooit – never – ever reclame te gaan tonen. Geen All your data are belong to us TOS, maar ze beloven dat alles wat jij op Ello plaatst van jou is en blijft. Voor altijd.

Te mooi om waar te zijn?

De makers komen behoorlijk geloofwaardig over.

… I can’t count the number of jaded, stuck up, seen-it-all, start-up smart-ass types that told us that we could not do it.

… “But we do imagine a better world. And we always have to start at the beginning: helpless, with little money and no real hope it’ll even get off the ground. Just a few photographs tacked to a bulletin board that remind us that we are not alone. You cannot create something truly new by competing. That’s the long, dry, empty road to nowhere where know-it-alls spend their lives.” …

Elke keer als ik dit soort teksten lees overstroom ik met positieve (na├»eve) kriebels in m’n buik. Als ze dit soort commitment en overtuiging ook kunnen overdragen naar hun gebruikers dan heb je geen sociaal netwerk maar een beweging.

Natuurlijk zal het verschrikkelijk moeilijk worden om een economisch model te vinden die het mogelijk maakt zo’n platform groot te maken en te houden. Het vraagt nou eenmaal veel mankracht en techniek naast een flinke dosis geluk. Maar niet geschoten is altijd mis. Mijn pet af voor Ello en dus kun je mij er ook vinden. Zo gezellig als buggy Twitter in 2007 is en zal het niet 123 worden. Daar was de kroeg altijd vol met stamgasten. Uiteindelijk zijn het de mensen die het verschil maken en ook grotendeels bepalen of Ello een blijvertje is.

ello

Wat vind jij?