in publicworks

United4Education – in 1000 dagen naar vernieuwend onderwijs

Afgelopen woensdag was ik in Beeld en Geluid bij de eerste bijeenkomst van http://united4education.org Een netwerk dat binnen 1000 dagen de transitie naar werkelijk vernieuwend onderwijs onomkeerbaar in gang wil zetten gebaseerd op de transitiewetenschap. Ons welbekende Jan Rotmans is dan ook één van de drijvende krachten erachter. Ik krijg wat ongedefinieerde jeuk bij de woorden transite en kanteling, maar het blijft een prachtig en zeer ambitieus doel.

Zelf ben ik al een tijdje actief binnen Operation Education die vergelijkbare doelen heeft. Dus erg nieuwsgierig wat hier gaat gebeuren en wat hun plan van aanpak is. Want een kwalitatief en productief netwerk opzetten is geen sinecure.

Operation Education is vooral een open platform die de ruimte bied om elkaar te vinden en te helpen en zichtbaar te maken wat er is. United 4 Education is meer sturend. Zowel in organisatie als in inhoud.

Zo hebben ze duidelijke transitiepaden:

  1. De leerling (het leren) centraal en niet het systeem
  2. Andere wijzen van toesten en verantwoorden
  3. Leren altijd en overal (technologie)
  4. De leraar in zijn/haar kracht als professional
  5. Zinvolle verbindingen, oa school- ouders-leerlingen
  6. Innovatie door verbinding met andere sectoren
  7. Alternatief schoolontwerp
  8. Zin in toezicht

Vind ze zelf niet ver genoeg gaan en ze appelleren vooral aan de ratio. Maar merkte wel dat de 150 mensen (uit alle hoeken van Nederland) de houvast erg waardeerden en wellicht nodig hebben om hun plannen de aarden en te kunnen verkopen aan de wereld. Zeker als je bedenkt dat dit voornamelijk onderwijsprofessionals waren in keurige pakken en rokken.

Wat deze groep ook zeer interessant maakt is ook dat er veel mensen aan verbonden zijn met een zeker gewicht in de schaal binnen onderwijs waardoor ze regelmatig met de minister om tafel zitten. Wat de kans van slagen aanzienlijk vergroot.

Naast de presentaties, de stichtelijke woorden en het toch wat formele sfeertje heb ik veel mensen ontmoet die oprechte en gepassioneerde ideeën hebben en zelfs al druk experimenteren.

Het was en inspirerende avond die mij als buitenstaander weer veel nieuwe inzichten heeft gegeven en laat zien dat de mensen elkaar steeds beter weten te vinden en dat de krachten werkelijk worden gebundeld en onmiskenbaar voor verandering zullen gaan zorgen. Onderwijs zoals wij dat nu kennen gaat echt van onderop op de schop. Geen wijn in nieuwe zakken maar op weg naar een nieuw divers ecosysteem waar menszijn en maatschappelijke waarde voorop staan in plaats van de economische.

Wat vind jij?