in publicworks

Uber en de verwarring over de mogelijke schaduwkant van de deel-economie

Uber, van lievertje van de tech industrie en schoolvoorbeeld van de nieuwe economie heeft ook een lelijke kant. Die van een oude kapitalist die geen middel schuwt om de concurrentie te vernietigen.

Wat is Uber?

Uber is een bedrijf dat wereldwijd als bemiddelaar / facilitator wil optreden tussen diensten en afnemers. Het is begonnen als taxi bedrijf op een nieuwe leest maar slaat nu zijn vleugels uit naar veel meer bedrijfstakken.

Wat doet het dan precies?

Het bied een systeem (SAAS) aan die het voor zowel de gebruiker als de aanbieder makkelijk en uiterst efficient maakt om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen. Dit voorzien van een intelligent reputatiesysteem waardoor kwaliteit gewaarborgd is zowel voor de vraag als voor de aanbod zijde.

Het is een prachtig succes verhaal hoe twee mensen in staat zijn de taxi wereld volledig op zijn kop te zetten in diverse steden in de wereld. Ook bijvoorbeeld in Amsterdam. Als particulier kan je uber taxichaufeur worden en heb je dus met veel minder regelgeving en overhead te maken als de reguliere taxi. Je kan dus goedkoop leveren en / of hogere kwaliteit leveren voor dezelfde prijs. Door de efficiënte app zie je als taxinemer waar ze zijn, hoe snel ze er zullen zijn en kun je met één druk op de knop het regelen.

Ze zijn een succesvol voorbeeld van disruptive innovation en de lonkende deeleconomie. Samen met services in NL zoals Airbnb, Snappcar, Peerby, en vele anderen.

Wat is er nu aan de hand?

Naast disruptive (b)lijken ze ook niets liever te willen dan werelddominantie ongehinderd door enig moraal. Eigenlijk een heel klassiek model waar we de vroegere welvaartsgroei aan te danken hebben maar ook de huidige crisis. Kapitalisme puur sang. Het kwam aan het licht door een onderzoek van Casey Newton en het artikel “Why Uber must be stopped” doet stevig de ronde op de sociale media.

Maar is dit wel de schaduwkant van de nieuwe deeleconomie?

Volgens mij niet. En het is zo jammer dat mensen dat wel zo ervaren. De deeleconomie is niet de service, het systeem die het mogelijk maakt maar de normen en waarden waarmee je het runt en de doelen die je je als organisatie stelt. Uber lijkt er dus nog hele ouderwetse (psychopathische) ideeën en praktijken op na te houden. Het mag dan wel een service aanbieden waar delen de basis van is maar de organisatie zelf is gewoon een bedrijf dat past in de kapitalistische bedrijfscultuur van welleer.

Wat vind jij?