in publicworks

Het recht om te leren voor iedereen

Ik loop al een hele tijd met een ambitieus plan rond met betrekking tot onderwijs. Hier en daar voer ik wat gesprekken om het te testen op haalbaarheid. In eerste instantie juridisch. Maar afgelopen week zag ik de kans om mee te doen aan de ASN wereldprijs. Tijd om het idee wat publieker te maken.

Hieronder de aanvraag in het gevraagde format. Als je naar aanleiding van het onderstaande enthousiast bent of juist vol met vragen zit. Laat het me ajb weten. Hoor graag wat je er van vind. Ik en mijn kinderen zijn enthousiast en de meeste mensen die ik spreek voelen de potentie (maar ook de beren op de weg).

Wat ga je doen?

De brug slaan tussen de overheid en een groot aantal kinderen in Nederland die nu geen onderwijs kunnen volgen of niet binnen het huidige systeem goed kunnen functioneren. Ik ga beide partijen faciliteren. De overheid middelen aanbieden zodat die in staat wordt gesteld kwalitatief onderwijs voor ieder kind te garanderen. 1000den kinderen legaal en goed onderwijs bieden dat bij hun past. Een school die overal is, waar een leergroep zich vormt om een onderwerp of vraag heen. Waar iedereen van elkaar kan leren en aan elkaar kan leren. Een school die middenin de samenleving staat, er letterlijk onderdeel van uitmaakt. Mijn kinderen worden er enorm blij van. De de seats2meet van onderwijs. Voor mij voelt het natuurlijk en logisch. Wat doet het met jou?

Welk maatschappelijk probleem kaart je aan?

De overheid blijkt niet in staat minimaal 15.000 leerplichtige kinderen te voorzien van enige vorm van onderwijs. Daarnaast is er nog een veel grotere groep kinderen die niet goed kan renderen binnen het aangeboden systeem. Terwijl deze kinderen recht hebben op goed onderwijs en een gelukkig leven in het nu en in de toekomst.

Wat wil je met je project bereiken en waar wil je staan over een paar jaar?

Dat ieder kind in staat wordt gesteld legaal te leren zonder angst voor vervolging of gebrek aan toekomstperspectief.
Over een paar jaar zullen we een aantal pilots gedraaid hebben en op het punt staan de meest urgente groep kinderen te bedienen en weer de kans te geven hun passie en potentie te ontplooien voor nu en in hun volwassen leven.

Hoe ga je het project uitvoeren?

Om dit project te kunnen uitvoeren moet er samen met juristen gezocht worden naar een wettelijk kader waarin bovenstaande mogelijk wordt. Er zal met organisaties, scholen, belangengroepen en personen moeten worden gepraat waar de wettelijke uitzonderingen zijn en hoe dit generiek is toe te passen.
Er moet met organisatiedeskundigen worden gewerkt aan een organisatiestructuur die onderwijs gaat faciliteren voor de 10.000den kinderen en tevens de overheid faciliteerd in zijn controlerende functie. Ook zal er natuurlijk intensief worden samengewerkt met de overheid om dit mogelijk te maken.

Wat wil je nog extra kwijt?

Tot op heden heeft nog niemand een generieke oplossing kunnen opzetten voor deze 10.000den kinderen. Vaak wordt slechts individueel of voor een kleine groep of een afzonderlijke school oplossingen gerealiseerd omdat de betrokkenen niet het geld of de tijd hebben om voor deze grotere problematiek te vechten. Maar dan staan nog steeds 10.000den kinderen in de kou. Dat moet anders en dat kan anders. De uitzonderingen bewijzen dat. Beide partijen, de overheid en de kinderen zitten te springen om een oplossing. De huidige technologie en de grote veranderingen in het onderwijs maken dat de tijd er rijp voor is. Maar om deze ambitie waar te maken is geld en expertise hard nodig. Dit kan niet op geleende avonduren. Dit moet professioneel aangepakt worden.

Thema:

Kinderrechten, onderwijs en de strijd tegen kinderarbeid

Update: ben niet uitgekozen, wat ik natuurlijk niet snap :) De genomineerden kun je op de website van de wereld voor morgen vinden.

Wat vind jij?

  1. Veel projecten bij de wereld voor morgen. Veel te doen dus, maar ook een geruststelling dat er veel goede ideeen en beweging op gang is. Is het een idee om coaches bij je project hierin te betrekken? Ik heb uit betrouwbare bron dat veel zzp coaches te weinig werk hebben en goede leermeesters zijn. Waarom dan niet voor kinderen? Talenten en interesses kunnen zo beter ontwikkeld worden. Zeker met de huidige technologische mogelijkheden die bijna iedereen binnen bereik heeft thuis.

    • Dank je wel voor je reactie Marga. Ja heel veel projecten. Ik wordt er ook altijd weer blij van dat er zoveel mensen de wereld een beetje beter willen maken. Als iedere plek, meeting en samenscholing een school kan en mag zijn én iedereen in staat gesteld wordt ook van elkaar te leren dan zijn coaches een natuurlijke keus om ook aan te sluiten en hun kennis en kunde in te zetten. Zie het als een markt van vraag en aanbod dat niet meer centraal geregeld wordt maar door de mensen zelf. Midden in de samenleving. Had je dit ook al gelezen erover?

      • Wat een leuke projecten weer. Logisch eigenlijk dat in het #onderwijs ook veel anders kan. Ik had gelijk visioenen van babies en peuters die al een ipad kunnen bedienen. Dus een ander onderwijssysteem is ook niet weg te denken uit de toekomst. Dat biedt perspectief :-)