in Werk in uitvoering

Ontwikkelen vanuit betrokkenheid

If you want to build a ship, don’t drum up the women and men to gather wood, divide the work, and give orders. Instead teach them to yearn for the vast and endless sea.

Antoine de Saint-Exupery

16.000 kinderen in Nederland gaan niet naar school

Mijn zoon behoort tot die groep. In vorig schooljaar heeft hij 6 maanden thuis gezeten en 3 maanden belabberd onderwijs genoten en de andere drie heeft hij geen kans gehad om überhaupt weer van het onderwijs te kunnen genieten.

Er is onvoldoende rek in het systeem

Zowel in leermethode als in de verplichte kennisoverdracht. Daarom is het eigenlijk niets meer dan massaproductie. Ruimte binnen zo’n systeem voor een kind om zich te ontwikkelen op eigen niveau en vorm is niet mogelijk.

Nu creëren we een opgeleid mens die vooral geleerd heeft de middelmaat te zijn

Terwijl het in het meer en meer in het maatschappelijk belang is dat kinderen juist op hun talenten en passie (interne motivatoren) worden aangesproken. Volgens mij hebben we in deze fase van onze beschaving juist meer mensen nodig die meer zijn dan die middelmaat, los van het tragische aspect van het individu die niet tot volle bloei kan komen.

We weten het

Het onderwijssysteem weet dit natuurlijk wel maar is die gigantische olietanker die maar niet weet te keren ondanks dat alle visionairs al decennia aangeven dat het systeem niet meer voldoet. Omdat het systeem van top tot teen gerund wordt door uitvoerders worden er steeds meer regels bedacht om toch kwalitatief passend onderwijs te waarborgen. Worden kinderen die buiten de middelmaat vallen van top tot teen gediagnosticeerd / bestempeld om zo maar uiteindelijk passend onderwijs te kunnen bieden. Daarbij het kind volledig uit het zicht verliezen en nog slechts oog hebben voor de problematiek en de theoretische oplossing daarvoor.

Daarom wordt ik ook zo blij van dit interview met Connie. Het bevestigd wat ik al dacht als kind dat ik terwijl ik net lekker in Natuurkunde was gedoken werd gedwongen naar Duits te gaan. Het voelde totaal onnatuurlijk. En nu als ouder zie ik hoe het kind slechts tot een statistiek is verworden. Waarbij, als de cijfertjes kloppen ook de praktijk een stempel van goedkeuring krijgt al heeft ’t niets met de werkelijkheid van doen.

Omzeilen

Aan mij de schone taak hier met mijn zoon door heen te laveren als een volleerd zeevaarder. We zijn er nog niet. Hopen dat we voor dit laatste jaar van de basisschool nog een fijne plek vinden om daarna een school te vinden die wel ruimte bied voor hem als mens met al zijn dromen, wensen en verlangens.

Link: Connected Learning: Real-world Engagement, een interview met Connie Yowell.

0

Wat vind jij?

Reactie