in publicworks

Engagement

In de post de dageraad van het nieuwe tijdperk gaf ik al aan hoe het interacteren op internet de komende 10 jaar drastisch gaat evolueren. Maar dat geldt natuurlijk ook voor hoe de (digitale) producten zelf tot stand komen.
Kon je het 10 jaar geleden nog af met een digitale folder die geen database had en zelden tot nooit werd aangepast. Nu heeft elk zichzelf serieus nemend bedrijf om de 3 jaar een nieuwe database gestuurde website waarin het bedrijf  de gelegenheid heeft eenvoudig content te plaatsen en in het meest gunstige geval kunnen bezoekers zelfs hier rechtstreeks en publiekelijk mee interacteren, voorzien van de nieuwste snufjes en designtrend. Zelfs de eerste succesvolle vormen van co-creatie, crowdsourcing en publiekelijke service verlening zijn een feit. Klanten en het bedrijf vinden elkaar steeds beter als gelijken.

“Business as usual” is no more

Deze ontwikkelingen raken werkelijk elke vezel van je bedrijfsvoering. Het ontwikkelen van een internet aanwezigheid is niet meer een op zichzelf staand proces dat 1x in de 3 jaar terugkomt. Het is niet een kostenpost die je in je meer jaren begroting opneemt met daarnaast een budget voor variabele kosten gebaseerd op campagnes en de benodigde fte voor content-creatie. Internet is een interactief medium geworden waar iedereen met iedereen in dialoog gaat. Waar de menselijke factor cruciaal is.

Wat vind jij?