in publicworks

Dale Stephens over Unschooling: gedecentraliseerd en non-liniair onderwijs

Als je een beetje bezig bent met onderwijs, of het nu een eigen keuze is of het lot je het in de schoot werpt, weet dat er behoorlijk gezaagd en geschud wordt aan de fundaties van het huidige overheersende onderwijssysteem.

Zowel door de technische mogelijkheden, hier gaat Dale en de conferentie op in, als door de wetenschap (oa toenemende kennis over de ontwikkeling van de hersenen), de veranderde behoefte van de maatschappij en de onmiskenbare grote uitval.

Naast dat zijn verhaal bij mij resoneert is het vooral mooi dat hij aan het eind van zijn verhaal aangeeft dat er niet één oplossing is maar dat het juist een spectrum is waar iedereen zelf moet gaan uitzoeken wat bij hem/haar als persoon past en op welk moment in het leven. En dat al deze onderwijsvormen juist prima samen kunnen gaan.

De video is deel van Dé Onderwijsdagen die afgelopen 3 dagen waren in Rotterdam. In het artikel mijn terugblik op het OWD van Willem Karssenberg op het weblog van Dé Onderwijsdagen geeft hij juist aan dat hij niet onder de indruk was door wat Dale zei en dat het binnen de onderwijssetting van Nederland domweg niet haalbaar zou zijn. Juist een prikkel voor mij om te gaan kijken :)

Mijn conclusie?
Ongehinderd door exacte kennis ben ik het niet met Willem eens. Natuurlijk is thuisonderwijs in Nederland slechts op hoge uitzondering mogelijk maar dat hoeft niet zo te blijven. Ook in Nederland is de discussie in volle gang en de is beweging naar ander onderwijs niet bij de fictieve grenzen van een land tegen te houden. Juist de internationale decentralisatie zal voor een stroomversnelling zorgen binnen Nederland. Want ook ons systeem faalt. Stijgende kosten, slechter resultaat, minder aansluiting op de maatschappij, meer dan 16.000 kinderen thuis. En dit ondanks de vele poeders, pillen, therapieën, vage stoornissen, meer en uitgebreider toetsen, strenger toezicht, en de opeenstapeling van bestuurlijke wetten.

De oplossing ligt voor het grijpen. We hebben in de basis een goede wet die vrijheid onderwijs mogelijk maakt. Niet beoordeeld op specifiek resultaat maar uitgaat van aanbod. Als we veel bestuurlijke wetten anders zouden toepassen zou er werkelijk ruimte komen voor pluriform onderwijs. Het is tenslotte al van den beginne duidelijk dat de huidige technocratische monocultuur slechts 70% van de kinderen werkelijk onderwijs kan bieden. Waarom die 30% letterlijk vervolgen en eigenlijk ongeschikt verklaren en goed onderwijs ontzeggen? Geef die de ruimte om hun eigen leermethodiek te zoeken en pluk er de vruchten van.

Laat ideologie en gezond verstand weer zegevieren en liefst niet alleen in het onderwijs.

Wat vind jij?