in publicworks

De illusie van keurmerken

Frank van der Linde, Oud-directeur van Fairfood International, stelt in een artikel op Joop dat Keurmerken in het leven zijn geroepen om westerse consumenten een beter gevoel te geven. Eerlijk of duurzaam voedsel bestaat niet.

Nu ik aan EEN verbonden ben heb ik veel met de keurmerken te maken zeker gezien onze projecten die juist meer direct gekoppeld zijn aan duurzaamheid dan aan de millenniumdoelen. HEt blijkt een behoorlijk ondoorzichtig en onduidelijk gebied te zijn waar steeds meer keurmerken zich verdringen. Ze dienen zeker een doel maar gaan nu eerder op in hun bestaansrecht dan de zuiverheid van het keurmerk zelf.

Volgens Frank stellen de keurmerken het veel te simpel voor waardoor ze zichzelf in het nauw werken en zo niet waar kunnen maken wat ze beweren.

Eerlijk of duurzaam voedsel bestaat niet. Bepaald voedsel is hooguit duurzamer dan ander voedsel en de agribusiness moet continue blijven streven naar duurzamer voedsel. De eerste stap die een voedselbedrijf daartoe moet zetten is een organisatiescan. Waar is het bedrijf het minst duurzaam? Is het omdat er niet voldoende loon wordt betaald? Omdat het milieu wordt vervuild? Of omdat het bedrijf geen belasting betaalt in het land van herkomst maar op de Kaaimaneilanden? Vervolgens moet een bedrijf daarmee aan de slag. Over het gehele proces moet transparant worden gecommuniceerd voor de geïnteresseerde consument. Zo bouwt een voedselbedrijf uiteindelijk een gedegen reputatie op.

Wat vind jij?

Wat vind jij?