organisaties

in publicworks

Three’s a crowd

Als er iets is wat binnen sociale media de rode draad is (naast de conversatie) is de crowd, de community.
Er wordt heel veel macht en kracht aan toegekend. Meer dan ooit weten we elkaar te vinden en te organiseren. En naast dat dit de manier van interacteren tussen elkaar, organisatie en afnemer veranderd, gaat het ook de manier van werken fundamenteel veranderen.

Het wordt tijd om (weer) te beseffen dat een organisatie niets anders is dan een crowd een community met een missie en dat het onderscheid tussen binnen en buiten eigenlijk niet bestaat. Deze is slechts ingegeven door een zekere efficientie, het betaalmodel en angst om een eventuele voorsprong uit handen te geven. Een aan slijtage onderhevige methodiek. Veel van de argumenten van toen zijn nu niet meer van toepassing. Neem eens wat afstand van wat je aan het doen bent en stel jezelf de vraag of het beter zou kunnen.

Natuurlijk zijn er grote uitdagingen maar dat is nog geen reden om het niet te doen. Eén van deze uitdagingen is het borgen van kennis en het houden van focus. Hoe zorg je ervoor dat iedereen de context van zijn/haar specifieke actie ziet binnen het grotere geheel en het doel / de visie op zich. Een mooie noot om te kraken.

En de potentie van dit voorland laat zich op veel verschillende plekken zien. Eén van de mooiste voorbeelden van vind ik nog steeds The Johnny Cash Project het laat geweldig zien hoe uniek, magisch en diepgaand het kan zijn. Waar meer dan 250.000 mensen hebben bijgedragen aan de onderstaande videoclip.

Als je naar de website thejohnnycashproject.com zelf gaat kun je nog steeds tekeningen maken en bijdragen aan het verhaal. Zijn er verschillende clips te zien gebaseerd op verschillende criteria. En je kunt zelfs inzoomen op elk frame en zien wie, wanneer, waar, hoelang, hoeveel penstreken ze gebruikt hebben en zelfs hoe de tekening in tijd is ontstaan.

Nog even voor de volledigheid wat verschillende smaken van de crowd:

Nog wat andere zeer bijzondere voorbeelden:
  • one day on earth, waar iedereen wordt opgeroepen 1 speciale dag per jaar te filmen. Hier wordt weer een film van gemaakt. Elk jaar tot 2015
  • fold it, waar 57.000 gamers hebben meegewerkt aan het oplossen van een probleem waar de wetenschap al 10 jaar mee worstelt en zo een stap verder zijn in de ontwikkeling van een medicijn tegen aids.

The crowd. Het ontketend revoluties, werpt regeringen omver en zal de manier waarop we nu economie bedrijven radicaal veranderen met online en in zekere zin sociale media als vehikel.

Wat vind jij?