weibull-hazard-function-leaving-web-pages

in publicworks

Hoe lang blijf jij?

Het is voor iedere internet schrijver les 1 uit het handboek. Zorg dat je in de eerste zinnen van je stuk de essentie neerzet anders ben je je lezer kwijt. Dit geldt natuurlijk ook voor de website als geheel. Er moet niets te raden zijn. Mensen moeten weten wat ze krijgen binnen een paar seconden of ze zijn weer weg.

Jakob Nielsen’s Alertbox van 12 september heeft hier aardig wat data over te delen. Ik pik even de krenten eruit. Het hele stuk, dat weer gebasseerd is op New research by Chao Liu and colleagues from Microsoft Research, kun je hier lezen.

  1. Gemiddelde tijd op een website is minder dan een minuut
  2. De keus om langer te blijven is afhankelijk van de eerste seconden
  3. Tot 10 seconden is de toestand kritiek
  4. Weet je ze voor 20 seconden vast te houden dan is de kans vele malen groter dat ze langer blijven
  5. Een “gemiddelde tijd op website” is niet de beste analyse. Bezoekers zijn mensen. En net als mensen loopt het gedrag op een website zeer uiteen.
  6. Hoe langer een website er is hoe meer waarde hij heeft “negative aging”. Dit geldt voor 99% van alle websites.

Bovenstaande gaat “slechts” over inhoud. En dit is natuurlijk niet het hele spectrum. Zo heb je nog gebruiksvriendelijkheid, stijl en uiteindelijk moet je ook het voortraject goed analyseren. Hoe zijn ze op de site gekomen en hoe maak je het meetbaar of de persoon op de juiste manier verwezen? Hier is namelijk nog een wereld te winnen. Zowel op SEO gebied als binnen sociale media.

Wat vind jij?