in publicworks

Merken worden vrienden – Social media Monitor 4

Gister is er een mooi jaarlijks rapport uitgekomen van social embassy die het gebruik van sociale media in het bedrijfsleven in Nederland in kaart brengt.

En er is goed nieuws.
Er is een duidelijke trend zichtbaar dat bedrijven meer en meer de sociale media omarmen en daarin professionaliseren. Waren er 2 jaar geleden nog maar 35% van de bedrijven er mee bezig het jaar daarop van het 67% en nu is het 90%.
Echt geweldig nieuws voor iedereen want in mijn professie maak ik keer op keer mee dat het invoeren van sociale media leid tot fundamentele veranderingen in elk onderdeel en proces van een bedrijf. Het is veel meer dan slechts het communicatie vorm het is een manier van bedrijfsvoering.

Natuurlijk is dat niet zo in de eerste prille stappen maar in de komende fases zullen verandering van processen noodzakelijk zijn zodat wij de merken ook kunnen gaan zien als vrienden waarvan we wat verwachten en ergens op kunnen aanspreken.

“Social media is een enorme groeimarkt. Bedrijven stellen zichtzelf niet langer de vraag of zij er iets mee moeten, maar worstelen nog wel met de uitvoering. Op dit moment is de focus bij de inzet van social media erg intern gericht. Bedrijven zijn vooral bezig met organisatie en tooling. Slechts 35% van top 20 merken haalt meer dan de helft van het maximum aantal punten op engagement. In 2012 zal daar de echte ontwikkeling plaatsvinden,” aldus Steven Jongeneel, Oprichter van Social Embassy.

Lees ook artikelen over het rapport in

 

Wat vind jij?