in publicworks

De betekenis van communicatie

Ik ben al meer dan 15 jaar professioneel met communicatie bezig. Hoogte tijd om weer eens te herijken en te kijken of mijn vormen van communiceren wel voldoen aan de definitie:

Communication: A two-way process of reaching mutual understanding, in which participants not only exchange (encode-decode) information but also create and share meaning.

Nu is dit wel een hele mooie. Als ik in het Nederlands op zoek ga is het vaak veel platter en dan is die van Wikipedia degene die het meest in de buurt komt. En gelukkig kan ik met recht zeggen dat ik deze definitie steeds betekenis wil geven in alles wat ik doe.

Maar slaag ik daarin?
Niet zoals ik zou willen. Meest van de tijd hebben mijn opdrachtgevers allemaal de nare gewoonte slechts een versimpelde boodschap te willen zenden alle sociale media ten spijt. Een vorm van communiceren (als je het überhaupt zo kan noemen) die we te danken hebben aan de opkomst van de massamedia.
In de praktijk ben dan ook vooral bezig met bewustwording creëren en proefballonnen oplaten om zo het al doende weer voelbaar te maken. En we langzaam maar zeker het oude denken van ons afschudden en de kracht van het digitale medium omarmen om werkelijke betekenis te geven aan de definitie van communicatie en zo waarde uit te wisselen dat meer is dat het product of dienst alleen.

Inspiratie:

Wat vind jij?