110105_rackspace

in publicworks

Oprechtheid, eerlijkheid en vertrouwen

Al jaren kom ik de zin “wij willen graag een langdurige relatie met onze klanten opbouwen” tegen binnen elke branch. En natuurlijk zal een percentage van de bedrijven dit zeker ook voor ogen hebben en er naar handelen. Want het is slim vanuit een business perspectief . Een vaste klant is een vaste inkomstenbron. Maar hebben al die bedrijven werkelijk het beste voor met hun klanten? Doen ze wel die investering die nodig is bij een langdurige relatie? Kijken ze wel van te voren of het wel een match is? Ik denk dat dit vele malen meer niet dan wel gebeurd en daarom voelt het voor mij vooral als een holle belofte.

Ik werk nu voor een 2tal projecten samen met BUREAUBAS en ook wij hebben het als zelfstandige ondernemers over hoe je je klanten het beste kan bedienen maar ook vooral hoe je de juiste klanten vind die je zien voor wie je bent (expertise erkennen) waardoor je ze optimaal van dienst kan zijn. En er is geen eenduidig antwoord op te geven. Het is moeilijk. Vraagt continue om herdefiniëring en ijking.

Conclusie: het is niets anders dan de relatie die je hebt met mensen. Ook hier gaat het om de klik, in hoeverre je iemand ziet voor wat hij is (talenten en tekortkomingen) en wat je aan waarde brengt naar die ander. En zo’n juiste verstandhouding kost tijd, vraagt vertrouwen, openheid, eerlijkheid en doorzettingsvermogen. Maar is onze huidige bedrijfscultuur hier wel op ingericht? Ik geloof het niet. En alle nieuwe (sociale) media zullen daar niets aan kunnen veranderen als dit niet al deel is van de kern van je organisatie/bedrijf.

De komende jaren gaan dan ook spannend worden. Klanten gaan wel deze relatie verlangen en zullen in staat zijn dit van bedrijven te eisen. Alleen de bedrijven die dit werkelijk in hun DNA kunnen incorporeren zullen overleven. Want de wereld zoals wij die kennen sinds de industriële revolutie is op zijn einde. We kunnen het ons als maatschappij en mensheid niet meer veroorloven.

Hoe te beginnen?

Geld moet niet meer dé drijfveer zijn van een bedrijf. Dit is een fabrieksfoutje die er in de jaren in is geslopen en er als de donder uit moet. Het is belachelijk dat we het resultaat definieren door de hoeveelheid geld die er is omgezet en de winst(groei) die is gerealiseerd. Het is wat je (aan waarde) geleverd hebt aan je klanten dat telt.

We are indeed living in incredible times.