in publicworks

Het “tipping point” in actievoeren

In de afgelopen jaren wordt sociale media in sneltempo verrijkt met verdigitaliseerde (nieuw woord?) handelingen die we al sinds mensenheugenis met succes doen in de analoge wereld. En op zo’n manier dat we het beter kunnen dan ooit.
Eén daarvan is actievoeren. Heb daar dan ook al meerdere blogposts aan gewijd en dat doe ik bij deze weer. Vandaag is het The Point.

Waarom The Point? Omdat ze zich juist onderscheiden door zich te focussen op de stille kracht van actievoeren. Voordat een actie succesvol is moet het een zeker punt bereiken. Bij The Point werk je daar in alle stilte aan tot je dat punt bereikt en het verschil kan maken. Of het nu binnen de politiek is of om lokaal iets van de grond te krijgen.

Sociale media is de revolutie binnen de revolutie internet. Toen ik mijn handen er aan vuil begon te maken (in 2000) was het voornamelijk gekaapt door de grote bedrijven die hun verkoop praatje verkondigden net als op elk ander massa medium. Maar dankzij de laatste ontwikkelingen is internet eindelijk weer aan het worden wat het altijd was: een platform van mensen om te interacteren, te delen, te vinden, te verbinden en te organiseren.
Het internet wordt weer van ons allemaal op basis van gelijkwaardigheid en toegevoegde waarde. En ook hier hebben bedrijven en organisaties een waardevolle plek al is het een hele andere dan ze gewend zijn. The Point is daar weer een mooi bewijs van.

Update: The Point is uiteindelijk verworden tot Groupon. Een manier om heel goedkoop dealtjes te krijgen als consument door samen inschrijven op een product. Er is later behoorlijk wat over geschreven en ook over de slechte deals voor de ondernemers, zelfs zover dat mensen er aan failliet gingen. Zo zie je maar weer hoe een ideële gedachte kan vervormen.

Wat vind jij?