in publicworks

De kijk van Kessels


Een heerlijk portret van een uur van Erik Kessels van Kesselskramer waarin je inzicht krijgt in zijn manier van kijken naar de wereld waarin hij leeft en beweegt.

In de documentaire uit 2008 heeft hij een opmerking die de VPRO er ook terecht uitgelicht heeft “Kijken is iets anders dan consumeren”. Hij is heel erg gefocust op de boodschap en de daarop aansluitende esthetiek van het beeld. Als deze twee samen komen kan je mensen prikkelen om uit hun geconditioneerde denken en kijken te komen. En de stille dialoog tussen kijker en beeld op gang te brengen.

Daarnaast is het zeer hoopvol om te zien dat er ook op een andere manier over reclame kan worden gedacht. Reclame hoeft niet inhoudsloos te zijn. Maar dat er een balans kan zijn tussen de commerciële boodschap, maatschappelijke toevoegende waarde en een authentieke autonome oplossing. Ben benieuwd hoe ze deze denkwijze online vertalen, daar is nog een hoop te winnen…

Nu nog alleen nog maar producten maken die niet geld genereren als eerste doel hebben maar juist iets positiefs willen toevoegen aan de wereld. Dan wordt de rest van de 99% bagger reclame ook eindelijk de moeite van het bekijken waard :)

Holland Doc – De kijk van Kessels.

Update: Kessels Kramer heeft weer een mooie sociale media campagne gerealiseerd: http://JaofNee.nl. In de donorweek heeft het 60.000 nieuwe registranten opgeleverd, wat volgens mij een behoorlijk record is. Ik zag het dan ook steeds terug komen in alle sociale media kanalen waar ik actief ben. Dus ook ik mag uit elkaar worden geplukt en geoogst als mijn tijd is gekomen :)

Wat vind jij?