in publicworks

De tewaterwaterlating van SAM

Vandaag, in dit stralende zomerse weer was ik op een boot aanwezig bij de tewaterlating van SAM een nieuwe poot van Total Identity. SAM (Social Active Media) begint waar Total Active Media stopt.

socialactivemedia

Het internet is aan het veranderen. Was het vroeger nog zo dat je als websitebureau klaar was als je de website hebt opgeleverd al sinds enkele jaren is een website nooit af. Je moet als organisatie / bedrijf blijven doorontwikkelen om mee te groeien met de markt maar ook zeker met de behoeftes van je bezoekers / gebruikers. Naast de strategische en technische doorontwikkeling die een cycles van een aantal jaren kent moet je mee groeien met de snel op elkaar volgende veranderingen binnen de markt maar in de eerste plaats met de behoeftes van je bezoekers / gebruikers. Deze ontwikkelingen zijn technisch kleine veranderingen maar kunnen een grote impact hebben op je organisatie / bedrijf.
Een voorbeeld is het toevoegen van de auteur van het verhaal en de mogelijkheid tot publieke reacties onder een artikel en het delen van het artikel op sociale netwerken. Binnen het huidige internet een zeer gangbare vorm en wordt ook als normaal gezien voor bezoekers. Maar voor een organisatie die dit voor de eerste keer implementeert heeft het verstrekkende gevolgen.

  • Door auteurs te benoemen worden deze ook gelijk vertegenwoordigers van je merk – 1 merk 1 stem is niet meer, dit vraagt meer interne afstemming over afdelingen heen.
  • Het toestaan van reacties zorgt dat er ook publieke discussies kunnen ontstaan over het stuk die niet per definitie alleen maar positief zullen zijn soms vragen oproepen die je eigenlijk niet wil / kan beantwoorden. En wie binnen de organisatie voert die discussie
  • Het aangaan van de conversatie gaat ook meer fte vragen en een andersoortig talent. Degene die mooie artikelen kan schrijven is niet per definitie een goede communicator.
  • Het delen van een artikel op sociale netwerken kan je traffic naar de website enorm verhogen maar zorgt er tevens voor dat de discussie niet alleen op je eigen website afspeelt. Dit vraagt monitoring en aanwezigheid van je organisatie op deze sociale netwerken

Dit is slechts 1 voorbeeld ik kan er nog veel noemen. En daarom is het zo goed dat er afdelingen / bedrijven ontstaan die beginnen op moment dat de website of nieuwe functionaliteit is opgeleverd. Een organisatie heeft tijd nodig om te leren om te gaan met deze nieuwe dynamiek en intern de kennis en kunde te ontwikkelen dit tot die tijd extern inhuren, in welke vorm dan ook, is de juiste keuze.

Terug naar de tewaterlating van SAM. Martijn Arts heeft dit autonoom reputatieteam opgezet en is de directeur.
De tewaterlating is bedoeld om klanten van Total Identity op de hoogte te brengen van de nieuwe service en ze te introduceren met het veranderende internetgebruik en handvaten te geven hoe je als organisatie / bedrijf hier het beste mee kan omgaan.
Hiervoor had hij de volgende sprekers uitgenodigd:

Ton Baetens over Social media in de politieke arena
Geweldig kijkje in de keuken van de politiek wat bij mij geleid heeft tot nieuwe inzichten en feitjes. Meer weten kijk op politiekonline.nl
Enkele Quotes:

We leven in een drama-democratie
In de huidige tijd heb je altijd voorstanders maar ook stevige tegenstanders. Leer hier mee om te gaan
In de postmoderne tijd is er geen backstage
Identificeer je gatekeepers, de sites waar nieuws zich vanaf verspreid en samenkomt
Een issue op het internet heeft een halveringstijd van 3 dagen, dan wordt er vis in verpakt.

Frank Janssen (frankwatching.com)
Het persoonlijke verhaal achter frankwatching.nl en wat het heden en de toekomst brengt en wat er bij komt kijken om een marketingblog actief, relevant en bloeiend te laten zijn.
Een aantal van de geheimen:

  • Het gaat niet over hoeveel mensen er komen maar welke er komen
  • geen medewerkers, wel teams en auteurs
  • geen contracten, wel een cultuur
  • geen gebrouwen, wel werkplekken
  • geen leveranciers, wel partners
  • geen organisatie, wel organiseren
  • zorg dat je als collectief werkt aan kennisdocumenten zodat als je een volgende innovatie stap maakt je de basis al gelegd hebt en kan putten uit ervaringen van jaren

Steven van Belleghem over Corporate Social Media, de Conversation manager
Een superstrakke presentatie waar hij in het kort de boodschap van zijn boek uitdraagt. En die boodschap is helder en urgent.


Update: Lees ook dit artikel van Steven over Sertainty-to-see op Frankwatching

Joris Kruse Masteropleiding Media-innovatie/ Silicon Valley
Waar hij vol passie vertelde over de nieuwe Master in Media Innovation opleiding bij NHTV Breda University of Applied Sciences.
Deze opleiding combineert leren met innoveren, experimenteren, faciliteren, creëren en financieren met behulp van zijn net opgezette onderneming Innovation Industries.

En last but not least gaf Martijn en workshop om al die informatie gelijk in de praktijk te brengen aan de hand van de zelf ontwikkelde Social Media Game dat verdacht veel weg had van memory en waar de winst mij net ontglipte ;)
Ook presenteerde hij zijn essay over het effect van sociale media en werden we verblijd met 2 boeken. De Conversation Manager van Steven van Belleghem en African United waar Afrikaanse journalisten het verhaal vertellen van hun WK. Uitgegeven door KIT.

Een super positieve dag waar zowel ik als de ander aanwezigen meer inzicht hebben gekregen in sociale media in het algemeen en wat SAM daarbinnen zou kunnen betekenen. Ook erg genoten van de openhartige gesprekken in de pauzes en tijdens de vaartocht over de stand van zaken van sociale media binnen verschillende bedrijven en organisaties en welke uitdagingen en kansen daar liggen.

Martijn bedankt voor de uitnodiging.

Wat vind jij?