in publicworks

het zijn de kleine dingen die het doen

Via twitter (dank @wethink en @cvancapelleveen) attend gemaakt op prachtig 12 minuten durende stand up comedy met een waanzinnige mooie boodschap van Rory Sutherland.

100622_rory_sutherland
Wat is de boodschap? We kunnen veel meer doen met veel minder. Als we maar bereid zijn op detail niveau te kijken en deze details “kloppend” te maken. Deze schijnbaar triviale aanpassingen hebben de potentie grote veranderingen in menselijk gedrag en (bedrijfs)processen te weeg te brengen.
Iets wat ik alleen maar kan onderschrijven in mijn professionele en persoonlijke leven. Net een stapje verder gaan dan “goed genoeg” kan het verschil maken tussen succes en falen.

Waarom gebeurd dat niet?

Volgens Rory: The very person that has the power to solve the problem has also a very very large budget and when you have a very large budget you look for expensive things to spend it on.

De motivatie van die persoon kan nog steeds zijn om goed te doen, maar deels door gebrek aan visie en ook zeker het afdekken van risico zowel binnen de organisatie als naar de financiers is groot en duur nog steeds een synoniem voor “we hebben kosten nog moeite gespaard”. En zoals Rory ook aangeeft worden er ook prachtige dingen gemaakt met veel geld maar wordt er binnen deze projecten te weinig aandacht besteed aan de details. Dat is wat ik ook zo mooi vind aan het internet en sociale media in het bijzonder. Dankzij “persuasive technology” wordt de druk van “bottom-up” zodanig groot dat de personen met de macht en het budget meer worden gedwongen oog te hebben voor de kleine dingen die de wereld kunnen veranderen en erna te handelen.
De massa heeft veel kennis, goede en simpele ideeën die menselijke problemen oplossen en nieuwe kansen creëren.

Met mooie (persoonlijke) voorbeelden verteld Rory, liefdevol omhelst met context, kunde, timing, ironie en schaterlach ontlokkende humor, zijn verhaal. Als je 12 minuten over hebt….



Enkele uitspraken uit de video:

If you actually want people to remember you and appreciate what you do. The most potent things are mostly very very small… In a business context or a government context this would simply be a to trivial solution that it is too embarrassing to consider.

What we are completely lacking is a class of people with immense amount of power but no money at all.

What is happening in the world is that the big stuff actually is done magnificently well, but the small stuff, what you might call the user interface, is done spectacularly badly.

We spend to little time on those tiny things that may or may not work but when they do work can have a success absolutely disproportionate to their effort, the expenditure and the disruption they cause.

We need a chief details officer, every corporation should have one and every government should have a ministry of detail to be in charge of the “?” stuff.

Als toetje nog één van 16 minuten van een jaartje eerder. Waar hij in het begin van bovenstaande talk ook naar refereert. Kleine overlap maar verder complementair aan elkaar. Waar hij weer met aansprekende voorbeelden laat zien hoe we de wereld kunnen veranderen door “intangible value” goed te gebruiken.

uitspraken in deze video:

intangible value in many ways is a very very fine substitute for using up limited labor or limited resources in the creation of things

engineers, medical people, scientist have an obsession with solving the problem of reality when actually most problems, when you reach a basic level of wealth, are just perception.

The interface determines the behavior. Marketing created great stuff for impulse buying but never for impulse saving > 12 minuten

going forward we need more intangible value and spending more time appreciating what already excists and less time agonizing over what else we can come up with.

poetry is when you make new things familiar and familiar things new

Wat vind jij?