in publicworks

Het (mobiele) voorland

Japan is al 10 jaar de proeftuin voor alles wat met mobiel te maken heeft. Op de 127 miljoen inwoners van Japan zijn er 108 miljoen mobiele abonnementen waarvan 96% is uitgevoerd met een 3G verbinding. 35% van al het internetverkeer komt van mobiel. m-commerce zet $65.8 miljard om en stijgt elk jaar met 25%.

Dit mobiel gebruik, met een eigen persoonlijk tintje, komt ook naar de rest van de (westerse) wereld. Met volop kansen en mogelijkheden om het internet zoals het nu aan het vormen is, real-time web, augmented reality, social media te complementeren.

Blader eens door deze slide share presentatie van Marco Koeder van CyberMedia Tokyo en zie waar Japan staat in 2010 en dan weet je wat voor storm er nog aan gaat komen.

Lees ook nog het artikel op Marketingfacts van Mark de Bruin waar hij meer ingaat waarom de mobiele markt in Japan zo succesvol is, hoe er geld wordt verdiend en welke trends wel zullen aanslaan op de Nederlandse markt en welke niet.

Wat vind ik?
De mobiel heeft al een enorme revolutie teweeg gebracht in hoe wij met elkaar communiceren en informatie tot ons nemen. Maar we staan slechts aan het begin. Binnen de westerse wereld als binnen ontwikkelingslanden is het mobiele gebruik alleen maar aan het toenemen. Zowel in aantal abonnementen, in tijd en in de diversiteit van gebruik (vervangen pinpas / ov chipkaart, stemmen, tv kijken). Mobiel wordt de centrale hub waarmee wij verbonden zijn aan de wereld.

Uiteindelijk zullen we meer via mobiel op het wereldse connective netwerk internet zijn dan via onze computer. En zal het niet meer gaan over het halen en brengen van informatie maar het interacteren met data waarvan jij als gebruiker een waardevolle node bent. Eigenlijk worden we één groot organisme die aangesloten is op het alwetende brein.
Maar misschien draaf ik nu te ver door ;)

Wat vind jij?