in publicworks

Authenticiteit voor organisaties

be-authentic Heel veel organisaties hebben de neiging zich anders voor te doen dan ze werkelijk zijn of belichten hunzelf veel te eenzijdig. In dat onderscheiden organisaties niet veel van mensen. Ook mensen hebben moeite zichzelf te beschouwen en in te zien waarin ze zich onderscheiden van anderen en te vertrouwen in dat verschil. Met de opkomst van sociale media wordt juist dit aspect enorm belangrijk. Er is geen gelegenheid weg te duiken achter een persbericht of muren van een kantoorgebouw. Organisaties moeten zich genuanceerder en menselijker op stellen. Wat is er veranderd de laatste jaren? “Word of mouth” was voornamelijk verbaal en werd zelden omgezet naar concrete vorm zoals een publicatie. Maar met het internet, dat meer en meer van een informatiesysteem naar een communicatiemiddel verschuift, wordt er “word of mouth” automatisch gepubliceerd en is dat vindbaar voor iedereen. Zoals vroeger wordt er nu ook over je bedrijf gepraat maar nu is het tastbaar en vindbaar voor iedereen voor de “eeuwigheid”. Deze week kwam ik twee prachtige blogpost tegen die duidelijk verwoorden wat organisaties kunnen doen om beter contact te krijgen met hun klanten en je werknemers. En het toverwoord is authenticiteit.

Wat vind jij?