in publicworks

Handboek communities event

Gister vierde Erwin Blom het uitkomen en het succes van “Handboek Communities” in seats2meet in Utrecht. In het Handboek Communities heeft hij zijn handelsmerk op papier gevat. Aan de hand van aansprekende voorbeelden laat hij de lezer zien hoe Nederlandse sites groot zijn geworden een schetst een route naar een social media strategie. En dit allemaal uit eerste hand.

… zie je hoe de passie, betrokkenheid en deskundigheid van het publiek kunnen worden ingezet bij het aanhalen van banden en vergroten van loyaliteit, publieksbereik, productverbetering, innovatie en het verhogen van omzet of verminderen van kosten. Handboek Communities put uit de eigen praktijk en ervaring van de schrijver (social) mediaspecialist Erwin Blom (The Crowds), maar ook uit interviews met tientallen experts en vertegenwoordigers van communities.

Geheel in stijl van zijn boek gaf hij ook tijdens het event andere mensen het woord die spraken over hoe sociaal kapitaal en het bouwen aan communities voor hen werkt. Maar hij had zelf ook een mooi recent praktijkvoorbeeld te vertellen. Het boek zelf. Kijk de video hieronder en geniet.

Naast zijn eigen aansprekende verhaal gaf ook Petra de Boevere een spetterende presentatie over hoe zij vanuit haar professie en persoon succesvol sociale media inzet. En met twee voeten op de grond even het traditionele denken transformeert naar het sociale denken.

  • plaats -> passie plaats kun je online helemaal vergeten”
  • prijs -> persoon van wie je het koopt is belangrijker dan de prijs , gun factor
  • product -> door sociale media minder rotzooi dankzij reviews van gebruikers
  • profilering -> van het product en persoon in de vorm van kwaliteit
  • promotie – publiciteit = omzet, maar dan wel anders dan een advertentie in een blad plaatsen

Andere sprekers waren:

Een erg geslaagde middag. Dank je wel Erwin.

Lees ook de blogpost van Martijn Crama voor meer van het goede.

Wat vind jij?