in publicworks

Wat mij doet klikken

Al jaren zeg ik dat ik een informatie junky ben en dat meen ik oprecht. Eindelijk is er dan wetenschappelijk bewijs.

401px-Dopamine.svgIk ben zwaar verslaafd aan dopamine en internet is mijn joekel van een spuit.


Dopamine wordt gemaakt in verschillende delen van het brein en is cruciaal bij allerlei hersenactiviteit zoals denken, bewegen, stemming, slapen, concentratie, motivatie, zoeken en beloning. Het zorgt ervoor dat we willen, behoeftig zijn en gaan zoeken en vinden. Het versterkt ons gevoel van opwinding tijdens ons doelgericht ontdekkingsgedrag. Evolutionair natuurlijk heel herkenbaar. Om te overleven moeten we nieuwsgierig zijn en alert. In staat zijn ons aan te passen aan onze omgeving, kansen benutten en gevaren inzien en daar van te leren.

Maar dit systeem is niet gemaakt op het internet en de eenvoud van het vinden van een overdosis aan informatie en zo zit ik opgesloten in een spiraal van instant beloning en de niet aflatende behoefte voor nieuwe informatie. Weinig kans op ontsnapping.

With the internet, twitter, and texting we now have almost instant gratification of our desire to seek. Want to talk to someone right away? Send a text and they respond in a few seconds. Want to look up some information? Just type it into google. What to see what your friends are up to? Go to twitter or facebook. We get into a dopamine induced loop… dopamine starts us seeking, then we get rewarded for the seeking which makes us seek more. It becomes harder and harder to stop looking at email, stop texting, stop checking our cell phones to see if we have a message or a new text.

Anticipation is better than getting — Brain scan research shows that our brains show more stimulation and activity when we ANTICIPATE a reward than when we get one. Research on rats shows that if you destroy dopamine neurons, rats can walk, chew, and swallow, but will starve to death even when food is right next to them. They have lost the desire to go get the food.

Allemaal zo verschrikkelijk herkenbaar. Wil je er meer over lezen? Kijk op What Makes Them Click

Wat vind jij?