in publicworks

Emotionomics, marketing 2.0

Adverteren is een noodzakelijk kwaad. En nog niet zo lang geleden was veel, groot en luidruchtig “schreeuwen” de leidende vorm. Maar dit is natuurlijk nooit echt efficiĆ«nt geweest. De meeste advertenties zijn een ergernis voor degene die het ontvangt. Vaak is het niet relevant of raakt het de verkeerde snaar.

Maar dat gaat veranderen. Mede dankzij de mogelijkheden die internet te bieden heeft en de onderzoeken die oa Dan Hill van Sensory Logic doen. Donderdag 8 oktober gaf Dan Hill op de HSMAI een prachtige presentatie van hoe marketing in de positieve zin gaat veranderen.

De kern van zijn verhaal is dat mensen niet besluiten met de ratio maar met het gevoel. “I feel therefore I am”. En daarvoor moet marketing “echt” en “authentiek” zijn. Met dit besef is het duidelijk dat de marketing zoals het nog steeds wordt bedreven niet meer werkt en gaat werken. Dan Hill geeft mooie voorbeelden van hoe het wel moet en hoe het niet moet. Erg verhelderend en feitelijk onderbouwd. En ik werd er erg gelukkig van, marketing in actie ;)

Een lekker lang lijstje met mooie quotes en feitelijkheden:

  • the average person tells 3 lies for every 10 minutes of conversation
  • I feel therefore I am
  • We are making gut level decision and then we rationalize
  • we have only 15 sec to make the right impression
  • facts don’t matter that much
  • our emotional brain processes 10 times more data then our rational brain and is 5 times faster
  • we are not objective people
  • we move facts to fit our emotion
  • trust is very important
  • advertising should work from safety to comfort to pleasure
  • A sale is personal, it’s all about the person who sells it.
  • Only 20% of advertising is effective, there is a real change you will damage your brand by advertising
  • the more claims you make and facts you communicate the less engagement you get from the listener
  • be simple and unique or complex with good examples, it’s all about giving people a “way in”
  • boredom = disgust
  • people have to see your logo 7 times to remember
  • the eye is drawn to movement, drawn to things that are changing
  • trust in advertising under 50%
  • people like stories
  • recall is emotional in nature
  • we look less then 2 seconds at a print add and only 20% is related to the company
  • marketing should go from monologue to dialogue
  • authenticity is the only way to go
  • the consumer is becoming a prosumer
  • talk like an human being
  • interaction is the most emotional aspect of doing business
  • our strongest emotional reaction is to other human beings
  • our valuesystem is incredible emotional in nature

video dankzij @punkmedia

Wat vind jij?