in publicworks

De drietraps raket

Ik moet afscheid nemen van een ingeslopen gewoonte. Ik luisterde naar hele coole en slimme (internet) radio met een vleugje sociale media.

Radio zoals jij dat wilt. Zoals mijn kinderen dan graag luisterden naar kip, superman en spiderman radio en alles wat ze maar konden verzinnen zo luisterde ik naar radio uit Israƫl en elke wat volwassenere tag (lang niet zo associaltief). En deze reis door de muziek werd bekeken waarop last.fm weer mij suggesties deed van muziek wat daar aan verwant was en mensen die een vergelijkbare muziek smaak hadden en lusiteren naar hun radio.

Het was werkelijk genieten, radio en muziek zoals het bedoeld is. En het mooie was, het was gratis.
Maar sinds vandaag is dat niet meer, ze hadden het al aangekondigd voor 1 april, maar 23 april is de deur op slot gegaan, alleen geld kan de deur weer ongelimiteerd open zetten.

En daar denk ik dat ze een fout maken. Door geen noemenswaardige vrije service aan te bieden minimaliseren ze gouden regel 2 en gooien ze gouden regel 3 gewoon weg.
Nu kan je alleen nog maar je muziek delen met andere betalende gebruikers.
Natuurlijk maken ze deze keuze niet zelf, ze zijn niet te vergelijken met een service als flickr.com of youtube.com die vooral met UGC te maken hebben. Last.fm heeft te maken met de platenindustrie en die wil geld zien, veel geld.

Toch moest ik ook gelijk weer aan een video van Erwin Blom denken, die heeft daar weer eens iets heel zinnigs over gezegd. En was verwonderd dat ik die nog niet hier had gepost.

Om een sociale webservice tot een succes te maken moet je zorgen voor:
– individuele waarde
– gezamelijke waarde
– algemene waarde

Ben benieuwd wat de toekomst voor last.fm gaat brengen, ik ga in ieder geval geen betaalde account nemen en velen met mij.

Wat vind jij?