in publicworks

Verhoog je sociaal kapitaal!

Een mooie presentatie over je Whuffie factor en hoe je die kan verhogen.
In het tweede deel kun je een samenvatting lezen voor degene die niet het geduld en tijd hebben om  te genieten van 277 slides. No offense taken.

View more presentations or upload your own. (tags: socialgood feedback)

De presentatie bestaat uit 5 must do’s die ik natuurlijk al tijden predik en zelf belijd.

  1. Turn the bullhorn around
  2. Become part of community you serve
  3. Create amazing experiences
  4. Embrace the chaos
  5. Find your higher purpose

Ga nog even wat dieper in op elk punt om nog wat meer lijstjes te presenteren voor leering ende vermaack.

1) Turn the bullhorn around
In plaats van mee proberen te schreeuwen met de marketing wereld laat je publiek vertellen wat ze nodig hebben. Luister. Zorg dat je feedback kan ontvangen en ga er goed mee om. Dus hier de 8 geboden voor feedback:

  1. Zorg voor advies en input van experts maar maak het voor een bredere gemeenschap
  2. Reageer op elke feedback ook als je het niet gaat doen.
  3. Neem negatieve feedback niet persoonlijk. De feedback die je krijgt is omdat mensen iets met je product of je organisatie hebben.
  4. Credit degene die je goede ideeën heeft gegeven. Niets zegt beter dat je open bent voor de conversatie en de interactie.
  5. Als je een nieuwe feature implementeert zorg dat het gezien wordt en vraag om feedback
  6. Maak kleine veranderingen de hele tijd in plaats van alles in 1 keer.
  7. Wacht niet tot de feedback naar je toe komt, zoek het op. Waarschijnlijk praten ze ergens anders over je product.
  8. Al wordt je product/organisatie nog zo geliefd. Er zijn altijd mensen die het niets vinden. Let op deze criticasters.

2) Become part of community you serve
Als je een goed product hebt, luistert naar je feedback en daar na handelt ontstaat een gemeenschap van mensen die iets met jou, je organisatie en/of je producten heeft. Wees deel van deze gemeenschap. Niet als voyeur of als onderzoeker maar als gelijke, wees authentiek.
Luister naar de mensen leer de mensen kennen die gebruik maken van je producten, hoe ze dat doen en waarom ze dat doen. Kom er achter wat ze nog meer doen en kijk om je heen hoe je de totaal ervaring voor deze mensen kan verhogen.
En zo kom je bij fase 3.

3) Create amazing experiences
10 dingen die je kan doen om de fantastische gebruikers ervaring te creëren:

  1. detail detail detail. Het venijn zit ‘m in de staart.
  2. doe je stinkende best, go beyond the call of duty
  3. raak de emotie aan
  4. zorg dat het vooral dat de beleving leuk is
  5. Maak iets gewoons stijlvol
  6. Zorg dat de mensen het van hunzelf kunnen maken.
  7. Durf te experimenteren samen met je achterban
  8. Maak het steeds makkelijker, simpeler, relevanter
  9. Maak geluk je Business Model, verhoog autonomie, competentie en relevantie
  10. Wees een sociale katalisator

4) Embrace the chaos
Probeer niet je boodschap te monopoliseren maar zoek juist de dialoog op. Laat de boodschap niet alleen van jezelf zijn. Schep de voorwaarden en luister en kijk en ontdek.

5) Find your higher purpose
Wees niet bang om terug te geven aan de gemeenschap. Wat hoe meer je geeft hoe meer je er voor terug krijgt. Wat zou je zoal kunnen geven?

  1. Doe goed door goed te doen
  2. Zet je gebruiker centraal
  3. Help anderen om verder te komen, ook je co-collega
  4. Verspreid de liefde
  5. Value somthing bigger than yourself (onvertaalbaar ;)