in publicworks

"Social service layer" en "Open stack"

Bedrijven hebben de neiging hun klanten op te sluiten in zogenaamde “Walled Gradens”. Paradijs met een stevige muuur er omheen.
Maar een paradijs met een muur is geen paradijs. We willen vrij zijn, vrij te gaan en staan waar we willen en te delen met anderen waar die zich ook bevinden. Zo hebben we reeds de muren geslecht van de service profiders (bijvoorbeeld AOL klant mocht alleen AOL-sites bezoeken), de mobiele providers (imode vs vodafone live). Nu wordt het hoog tijd om de muren te gaan bestormen van sociale networkingsites zoals de Hyves, Facebooks en MySpaces.

Om dit te doen hebben we al een heleboel prachtige initiatieven en software ontwikkeld, zo heb je onder andere:

  • openid
  • opensocial
  • Oauth
  • portable contacts
  • XRDS-Simple
  • dataportability
  • rss

En nu zijn er bewegingen om deze aan elkaar te verbinden tot een “Social Service Layer” waar identity profiders (open id) , social graph profiders (friendconnect) en Content Aggregators (feed services) met elkaar uitwisselen. Zodat ik in staat wordt gesteld mijn foto’s op flickr te delen met vrienden op bijvoorbeeld hyves en twitter. En het niet meer uit maakt in welk sociaal netwerk ik en mijn vrienden zich bevinden om te kunnen delen.

Maar….
Om dit te kunnen doen moeten er nog veel standaarden, zoals deze ook voor het internet in het algemeen zijn,  worden afgesproken. Een hele klus omdat de grote spelers graag hun klanten gevangen houden of juist hun methode tot standaard willen laten verheffen, zodat je je commercieel voordeel hebt t.o.v. de concurent. Maar ook hier wordt een begin mee gemaakt onder de naam “Open Stack”.

De toekomst ziet er goed uit ;-).
In een vorige post over openid gaf ik aan dat alke org die hier in geintereseerd is eens met de mensen achter openid moesten gaan praten. Het lijkt me nu verstandig om het nog een trede hoger op te nemen en te gaan praten met Timan Rebel. Hij kan een prima birds eye view geven van het huidige landschap en adviseren hoe je als organisatie je het beste erin kunnen positioneren.

Achtergrondinfo:

Wat vind jij?