in publicworks

Internet = contact = luisteren = vertellen = gesprek

Erwin Blom houd het simpel en geeft daar allemaal dagelijkse voorbeelden bij.

Internet was in de eerste plaats een communicatie tool die later is toegeƫigend door de commerciƫle bedrijven en voornamelijk werd en wordt ingezet als zendingsgerichte informatie medium. Ingegeven vanuit de cultuur van het protectionisme waarin openheid binnen de markt je positie verzwakt. In deze afweging was de consument van ondergeschikt belang. Men geloofde heilig dat de marketing afdeling wist wat er binnen de hoofden van die consument afspeelde.

Maar het aard van het beestje Internet en de mens zelf is anders. Wij horen graag bij een groep. Wij hunkeren naar gelijkgestemden. Wij delen graag onze passies, geluk maar ook ons ongenoegen. In dit gesprek waren de bedrijven niet vertegenwoordigd terwijl ze wel onderdeel van het gesprek waren. Na jaren lijdzaam toezien beginnen ze in te begrijpen dat het onafwendbaar is om deel te nemen in het gesprek en dat er ook wel degelijk zeer positief en zelfs profijtelijk kan zijn.

Door deze omwenteling is internet weer een uitgelezen mogelijkheid om waardevol contact te maken met mensen onderling maar ook met producten en bedrijven / organisaties. De transformatie is nu. Door geen deel te nemen aan het gesprek zal je als organisatie je (sociale) relevantie verliezen.

Wat vind jij?