in publicworks

Waarom de meeste online communities falen

Maar liefst 32% van de ondervraagde marketeers ziet communitymarketing als belangrijk aandachtsgebied. En alhoewel communities al jaren bestaan, merk ik ook dat steeds meer organisaties een online community willen. Net als een paar jaar geleden iedere organisatie een eigen weblog wilde, zo wil nu iedereen een eigen online community. Prima streven maar helaas zien we de meeste online communities vanuit organisaties falen. Belangrijkste redenen is dat organisaties zich teveel richten op wat online communities kunnen betekenen voor de organisatie en niet wat de community kan betekenen voor de leden.

Lees dit prachtig artikel op Marketingfacts waar alles nog maar weer eens op een rij wordt gezet. Samen met de reacties een waardevol stukje proza om te verspreiden onder de communicatoren binnen je organisatie. Ook Natuurmonumenten wordt meerdere malen genoemd (de toemalige werkgever van de auteur van dit stukje). Wil een community slagen moet je echt trouw blijven aan je doel. Dat doel is niet conversie maar mensen verbinden met je inhoudelijke organisatie doeleinden. De rest zal automatisch volgen.

Wat vind jij?