in publicworks

Op weg naar OSSN!

Google heeft gister Open Social gelanceerd. Dit kan grote (positieve) gevolgen hebben van hoe je een nieuwe website moet aanvliegen.

Wat is het?

OpenSocial is a set of common APIs that application developers can use to create applications that work on any social networks (called “hosts”) that choose to participate.

What they haven’t done is launch yet another social network platform. As more and more of these platforms launch, developers have difficult choices to make. There are costs associated with writing and maintaining applications for these social networks. Most developers will choose one or two platforms and ignore the rest, based on a simple cost/benefit analysis.

Google wants to create an easy way for developers to create an application that works on all social networks. And if they pull it off, they’ll be in the center, controlling the network.

Lees verder op techcrunch.com, goeroe Shel Israel en bij google zelf natuurlijk.

Wat is nou zo inspirerend?
In combinatie met de lezing van Hans Appel bij mediaplaza ging het volgende lichtje bij mij branden.
Deze nieuwe insteek van google gaat veel APIs opleveren waar elke “host” zoals ning, orkut, LinkedIn, ect gebruik van kan maken.
Ik zie hier een unieke kans voor sociale (non profit) organisaties, NGO’s om het nieuwe gebruik van internet ten gelde te maken.
Het geeft de mogelijkheid van de groeiende api open standaarden gemeenschap gebruik te maken en het makkelijker te koppelen aan andere (sociale) platforms waar je doelgroep / leden ook aan gekoppeld zijn. En maakt het eenvoudiger content te integreren van andere relevante websites.

Een website moet flexibel zijn om op de toekomst voorbereid te zijn. Maar meestal wordt er nog steeds vanuit de klassieke redactiebril naar gekeken. Hoe eigen content interactiever kan worden gemaakt en deze aan te vullen is met die van gebruikers.

De mensen die je als sociale organisatie steunen doen dit vaak vanuit het hart. Ze zijn emotioneel verbonden met je doelen en je organisatie. Dit is een heel groot goed die je als organisatie moet koesteren. Vroeger kon je dit door zo nu en dan een update te versturen met daarin je activiteiten. Maar dat is niet meer voldoende. Veel mensen kunnen en willen meer betekenen voor je organisatie. En dan is dat juist niet met geld, maar juist met het aanbieden van tijd, kennis en kunde.  Het internet en de unieke mogelijkheden van vandaag zijn een uitgelezen kans intensiever contact te krijgen met je gemeenschap en de kracht effectief en met meer voldoening in te zetten.

Wat moet je daarvoor doen als organisatie?

  • Mensen centraal zetten binnen je online activiteiten.
  • Je opstellen als platform (bijvoorbeeld Friendster) / service die aansluit op de behoeftes van deze mensen.
  • Actief wensen en verlangens faciliteren zowel technisch als inhoudelijk
  • Service gericht zijn.
  • Meedenken in oplossingen voor problemen die je gemeenschap heeft.
  • Proactief je eigen doelen en wensen afstemmen.
  • Transparant communiceren waarom je dingen wel maar ook niet doet
  • Op persoonlijke titel actief zijn binnen de gemeenschap

Het moment is daar. Je doelgroep is er al lang klaar voor. Je werknemers ook. Faciliteer deze behoefte en bouw in plaats van een (open source) CMS een OSSN (open source social network).

Wat vind jij?

  1. Erwin Blom is most wanted, laten we snel iets regelen. Ik had wel over de nieuwe apis gelezen maar ik was nog niet verder gekomen dan android (dat wordt eigenlijk ook een verzameling apis, als ik het goed begrijp).

    Goeie post is dit. Bravo. Je brengt daar mooi een paar dingen samen. Goeie manier om me weer op gang te laten komen!

    Ik ga er morgen meer over lezen. Maar eerst ga ik slapen met twee beschuitjes en kopje chinese tomaat onder de gordel!

  2. Erwin Blom is most wanted, laten we snel iets regelen. Ik had wel over de nieuwe apis gelezen maar ik was nog niet verder gekomen dan android (dat wordt eigenlijk ook een verzameling apis, als ik het goed begrijp).

    Goeie post is dit. Bravo. Je brengt daar mooi een paar dingen samen. Goeie manier om me weer op gang te laten komen!

    Ik ga er morgen meer over lezen. Maar eerst ga ik slapen met twee beschuitjes en kopje chinese tomaat onder de gordel!

  3. Als we ons systeem aan derden aanbieden is er natuurlijk ook weer iets te koppelen! Merk bijvoorbeeld binnen de huidige redactie milieudefensie sentimenten. Door onze gebruikers de mogelijkheid te geven online connecties te maken kunnen we elkaars relevantie voor de gebruikers versterken.

    Een mooie toevoeging over wat open social precies is en voor wie kun je lezen op millionpieces.nl.

  4. Zoals ik eerder schreef: dit is een goed verhaal. Zo heb ik het ook in mijn hoofd zitten, mede door jou. Gelukkig gaat project DigiNM de goede kant op. Er liggen veel kansen dus aan de bak!

    Nu de buikgriep is geweken valt het me op dat je oppert om ons nieuwe systeem aan derden aan te bieden. Hoezo ons systeem? Ik zou het liever meteen samen ontwikkelen hoewel ik betwijfel of dat haalbaar is. Enfin, we zien wel. Ik ben nu even in een ander venster bezig met dat sociale netwerk gedoe.