in publicworks

M3: hoe Reed Business businesst

Een heel uitgebreid artikel op frankwatching over hoe een traditioneel bedrijf als Reed Business zijn weg vind in de nieuwe media. Zoals Jaap Kooij het zegt: “Van uitgever naar community manager”.

Reed Business werkt met drie overheersende businessmodellen:

  1. Dataservices (subscriptions eindgebruikers), een soort kennisbanken zoals Elsevier Fiscaal Totaal >
  2. Matching (paid inclusion, cpm. cpc), denk aan Kellysearch > en Totaljobs.nl >
  3. Communitservices en -sites (online display advertising), waaronder Elsevier > en zibb.nl >

De omzetgroei van Reed Business zit met name in online activiteiten (dat deel groeit 20% per jaar) en online maakt 24% uit van de totale omzet. Het gaat in totaal om iets meer dan 300 url’s en onder het moto vele kleintjes maken 1 grote zijn ze druk bezig deze te voorzien van “must have” content en van “must have” functionaliteit.

Nog een mooi statement tot slot: “Content may still be king, but relevancy rules!”. Iets wat wij ons zeker ter harte moeten nemen.

Wat vind jij?