in publicworks

Innovatie volgens Erik Driessen

Erik Driessen probeerde tijdens in de door hem geleide parallelsessie op Marketing3 op de volgende vragen antwoorden te vinden: Wat is innovatie? Waarom wordt het/is het “top of mind” voor senior management ? En waarom gaat de marketeer hier een centrale rol in spelen?

  • Innovatie is het continue proces van iets anders.
  • Innovatie is vooral een informatie-proces.
  • Er zijn twee vormen van innovatie.

Organisatiemodellen

Driessen ziet in dat verband een aantal mogelijke organisatiemodellen voor zich die ik hieronder kort wil noemen:

  • one stop shop: bedrijf huurt creativiteit en wat het verder nog maar nodig heeft aan expertise en kennis in bij één ander bedrijf
  • concept agency en bijbehorend netwerk: bedrijf huurt bureau in voor concept en dat conceptagency huurt verdere kennis uit haar netwerk
  • marketeer als spin in het web: bedrijf in de persoon van de marketeer speelt centrale rol in innovatie-proces en is spil in het innovatie-team dat bestaat uit interne en externe medewerkers
  • open netwerk: elke afdeling in bedrijfmaakt gebruik van een eigen netwerk van vooral interne maar ook externe deskundigen

In de laatste twee modellen ligt volgens Driessen een trend voor de toekomst. Hij ziet om hem heen dat bedrijven steeds meer de innovatie naar zichzelf toe trekken en interne innovatieteams gaan inrichten. En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het daarin niet met hem eens ben. Ik kan me een tegentrend net zo goed of zelfs beter voorstellen in deze tijden van participatie en co-creatie.

# de evolutie, waarbij je iets anders doet
# de uitvinding, waarbij je iets nieuws doet

Lees meer op frankwatching.com: marketeer en innovatie/

Wat vind jij?